Cu doi ani in urma, in noiembrie 2016, am participat, alaturi de multi alti presedinti de patronate din turism, la o intalnire cu presedintele PSD, Liviu Dragnea. Era inainte de alegeri si, evident, presedintele partidului ne-a expus o prezentare detaliata a programului de guvernare.

Sincer sa fiu, ideile pe care le-am auzit despre turism m-au facut sa cred ca ne indreptam, in sfarsit, pe un drum corect, cu niste oameni normali, care inteleg cat de mult poate produce pentru Romania aceasta industrie fara fum. In primul rand s-a promis alocarea a circa 15 milioane de euro pe an pentru promovarea turismului, fata de circa 2,5 milioane de euro, bugetul din anii anteriori. 15 milioane de euro pe an ar fi fost o suma fara precedent in istoria promovarii turismului romanesc, doar ca, in realitate, s-au acordat turismului in fiecare din urmatorii doi ani de trei ori mai putin decat s-a promis. Iar in urma cu cateva zile am aflat, cu stupoare, ca o parte din acesti bani, insuficienti oricum pentru turism, a fost taiata la rectificarea bugetara.

Tot atunci, cu doi ani in urma, a fost promisa dezvoltarea turismului si s-a discutat si despre Tarom, existand, si in acest caz, o promisiune: cumpararea a 30 de aeronave noi. Era clar ca viitoarea guvernare avea de gand sa faca treaba serioasa! CITESTE SI Catre ce ne conduc ei?

Ceea ce, insa, nu poate sa spuna niciodata un presedinte de partid, este CE CALITĂTI VA AVEA VIITORUL MINISTRU! Degeaba are partidul ganduri marete, daca nu are si omul care sa le puna in practica, si se pare ca, la acest capitol, Liviu Dragnea nu a avut deloc mana buna. In 2017 l-a numit la carma Ministerului Turismului pe Mircea Dobre, o persoana deschisa, deputat, finantist, cu multe informatii despre zona turismului, familia sa fiind proprietara de hoteluri pe litoral. Cu toate acesta, a pornit cu stangul cand a solicitat un buget de promovare mai mic, avand certitudinea ca nu o sa il poata folosi.

Si evident ca nu a reusit! De la 15 milioane euro promisi pentru anul 2017, bugetul de promovare a turismului a fost, in realitate, de 5 milioane euro, suma din care Mircea Dobre a „reusit” sa cheltuiasca putin sub 2 milioane, adica sub 40%!

In plus, Mircea Dobre a mai „reusit” ceva important: a decis brusc, la „sugestia” prim-ministrului de atunci, Mihai Tudose, sa inchida toate birourile de promovare externa ale Romaniei. De ce? Nu a inteles nimeni, pentru ca nu a dat nicio explicatie… Ba da, a dat, totusi, explicatia stupida ca „s-au imburghezit directorii birourilor, care stau acolo de ani de zile…” Rusinos.

In rest, niciun proiect de lege de sprijinire a relansarii constructiei de hoteluri si nimic altceva, nicio lege a turismului… Singura lege pe care ministrul Mircea Dobre a reusit sa o dea se referea la garantarea banilor turistilor de catre agentiile de turism. O lege incompleta, dar care exista si rezolva, in mare, aceasta problema.

Luptele interne ale „marelui partid” au dus la schimbarea lui Mircea Dobre cu Bogdan Trif, un tanar din Sibiu ambitios, baiat de fost primar, hotarat sa faca o cariera politica cu orice pret. Din pacate, in primele 7 luni, rezultatele mandatului sau au fost zero. In toata aceasta perioada a avut, insa, o revelatie: trebuia sa schimbe Ordonanta de garantare a pachetelor data de Mircea Dobre, aflat acum la alt partid!

Degeaba i-au tot spus cei din jur ca termenul limita la care trebuie implementata directiva la nivel european este 1 iulie, s-a dus sa se roage pentru prelungirea acestui termen cu 2 luni si Romania fiind, astfel, singura din 27 de state membre UE care urma sa faca in doar doua luni tot ceea ce nu realizase in cativa ani in aceasta directie.

Bogdan Trif nu a facut altceva decat sa transforme Directiva europeana in lege, cuvant cu cuvant. Nu a dorit sa inteleaga niciuna din discutiile cu reprezentantii mediului de afaceri, repetand obsesiv ca „daca primim infringement, ma vor da afara”. Cam acestea erau ambitiile tanarului ministru. Desi am fost chemati la dezbateri, nu a preluat absolut niciuna din propunerile noastre.

Pentru ca aceasta nereusita nu era suficienta, tanarul politruc a mai dat si un mesaj mitocanesc si veninos la adresa agentiilor de turism: „Nu mai permitem ca turistii romani sa fie furati!”, ca si cum agentiile de turism furau banii turistilor.

ANAT se straduieste de 8 ani sa atraga atentia asupra acestei probleme a garantarii, dar nu a interesat mai pe nimeni, iar acest tanar dornic de imagine arunca ideea cum ca, vezi doamne, agentiile de turism ii fura pe turisti pentru ca isi permit sa intre in insolventa sau faliment!

Domnilor guvernanti, de ce nu ati rezolvat aceasta problema mai devreme? Ce v-a impiedicat sa o faceti de acum 10 ani? 7 ani? 5 ani? 3 ani? Nimic altceva decat jemenfisismul politicianului autohton… Rusinos! Rusine!

Deci, ce faceti, domnule Dragnea, cu turismul in Romania?

Avem doar 2 milioane de turisti straini in toata Romania, in timp ce vecinii nostri bulgari au 3 milioane doar pe Litoral…

Nu avem absolut nicio lege care sa stimuleze investitiile in turism, motiv pentru care se construiesc foarte putine hoteluri in Romani. E normal, pentru ca cine are bani, face blocuri si le vinde.

Deci, unde sa vina turistii in Romania? Capacitatile bune sunt mereu ocupate!

Litoralul merge, de voie, de nevoie. Dar la un an ploios, cum a fost 2018, hotelierii de pe Litoral au fost pusi pe butuci, agrementul fiind zero, iar concurenta externa fiind acerba.

Dati legi impotriva agentiilor de turism, domnule Dragnea, prin tinerii imberbi si dornici de afirmare pe care ii numiti, vremelnic, ministri la turism… Si mai vreti ca agentiile sa aduca turisti in Romania si, daca se poate, si cu promovare zero. Dumnezeu sa inteleaga, pentru ca noi nu putem..

Recent am vazut-o intr- un interviu pe CNN pe celebra Kolinda, presedinta Croatiei. Vorbea intr-o engleza perfecta si am crezut ca e o greseala, dar am verificat putin si am vazut ca facuse facultatea la Harvard. Pentru o clipa mi-a zburat mintea la Viorica noastra… si la Bogdan Trif…

Ce facem, domnule Dragnea, cu turismul asta?

 

Articol aparut initial pe profit.ro